Inception (2010)
Misschien is Christopher Nolan wel de beste entertainment- en/of plotfilmmaker van deze tijd. Natuurlijk heb jij je ook van alles af zitten vragen na het zien van Memento, en overweldigde hij met The Dark Knight zo enorm dat het lang niet iedereen opviel dat die film niet zo heel goed was.
Nu met Inception combineert ie – letterlijk – z’n doolhof-bouw-capaciteiten met z’n technisch vernuft en entertainment-abilities. En ik denk dat Inception plottechnisch perfect in elkaar zit. Mogelijk komt dat doordat ie reeds begon met het schrijven van Inception tijdens het maken van Memento, tien jaar geleden…
Het is lang geleden dat ik de bioscoop uit liep en me minutenlang afvroeg of de wereld buiten de bioscoop wel ‘echt’ was. Ik herinner me dat van zo’n 16 jaar geleden bij Twelve Monkeys, en zal dat best wel vaker gehad hebben in de tussentijd, maar nooit zo heftig als gisteren. Natuurlijk is één van de redenen juist een thema in de film (droom vs. werkelijkeid e.d.), maar ook de manier waarop de film je het scherm echt in trekt draagt hieraan bij. Denk eens na: een film over de scheidslijn tussen droom en werkelijkheid, maar film an sich is al een illusie…
Het mooie aan Christopher Nolan vind ik dat hij volgens mij weet dat hij (nog) niet de kwaliteiten heeft om hele diepzinnige films te maken, maar hij is dat wel aan het leren. In Inception probeert ie het wel weer, en in hoeverre hij daarin geslaagd is weet ik nog niet, want daarvoor moet ie nog wel effe bezinken. Of misschien komt dat wel nadat ik ‘m nóg ’n keer in de bios ga kijken, want dat ik dat ga doen is wel zeker.
Maar bovenal is Inception een gruwelijk vet gemaakte film. Er zitten geweldige actie- en achtervolgingsscènes in, en alle trucjes die zijn verzonnen om je te overweldigen hebben ook nog eens een functie of hun wortels in het verhaal. En inderdaad: hoe hij in het laatste half uur van de film verschillende werelden/realiteiten langs elkaar heeft gemonteerd: geef Inception maar alvast de Oscar voor beste montage..!
Inception is echt niet de beste film die ik dit jaar gezien heb, maar wel de meest overweldigende. En voor ’n ‘summer-blockbuster‘ is ie ongekend interessant en intrigerend. Zowel voor mij persoonlijk, want ik voelde ook wel degelijk heftige emoties, als voor ’n enorm groot publiek…
Ik ga niet zeggen dat ik ‘m slecht vond, maar die 9 op IMDB en het feit dat ik al een half jaar van iedereen hoorde dat deze zo ongelofelijk goed is hebben wel gemaakt dat ik veel te veel verwachtte. Wat ik vooral veel hoorde was dat de film zo lekker moeilijk was. Dan is mijn interesse gewekt want ik vreet ‘moeilijke’ films. Helaas was deze film helemaal niet moeilijk, ik heb geen moment gehad dat ik ’t even niet meer wist.
De kracht van deze film is misschien wel dat ie heel goed ‘doet alsof’ hij moeilijk is, waardoor ook een minder doorgewinterd filmpubliek helemaal happy de bioscoop uit liep, omdat ze zojuist een moeilijke film begrepen hadden! Hoppa! Weer een 9 op imdb!
Maar goed, het zullen de verwachtingen wel zijn, ik had met Triangle (http://www.filmofiel.nl/2010/01/triangle-2009/) namelijk een vele gavere kijkervaring. En technisch is die natuurlijk nergens beter, maar daar verwachtte ik niets van.
Ik had een 7,5 voor inception heel mooi gevonden.