Sint (2010)
Als Dick Maas één ding waarschijnlijk niet wil, dan is het wel dat je Sint serieus recenseert. Gelukkig is dat gezeur om de poster dit jaar niet meer aanwezig (PR-trucje, anyone?), en wat dan overblijft is eigenlijk een erg slechte film, die wonderwel wél vermakelijk is.
Maar ik krijg toch lichtelijk het gevoel dat Dick Maas filmmaken als een soort marktkoopman benadert: als ie maar lekker in vrijheid kan schreeuwen en z’n ding kan doen en er ook nog wat geld aan overhoudt.
Want dat Maas z’n vrijheid belangrijk vindt bleek niet alleen uit z’n toon bij de discussie over die poster, maar ook uit ’t lekker rellerig met blood & gore smijten. Daarnaast stopt hij ontzettende foute one-liners in z’n films (“Pakjesavond is leuk, maar het geeft altijd zo’n rotzooi” e.d.), vindt hij het niet zo heel erg belangrijk dat acteurs weten wat hun motivatie is (waardoor aardige acteurs behoorlijk slecht lijken te zijn), en zie je ‘m opzichtig bezuinigen op bv. wat je op TV’s ziet in de film. Z’n eigen film Flodder kan ie rechtentechnisch waarschijnlijk gewoon gebruiken, maar de diverse nieuwsuitzendingen rondom de gruwelheden waar Maas’ Sinterklaas zich aan bezondigt zien er zó belachelijk slecht uit dat ik bijna het gevoel kreeg dat hij dat met een reden deed. Maar waarschijnlijk moest dat achteraf nog even snel en goedkoop gedaan worden, en dat zie je…
Okay, je zult het verhaal waarschijnlijk wel kennen. De Sinterklaas in deze film is helemaal geen ‘goedheiligman’, maar de onsterfelijke (?) geest/zombie/… (?) van een van-het-goede-pad-geraakte-bisschop die in 1492 door een aantal dorpelingen met boot en al in de fik is gezet. Vandaar dat z’n hulpjes ook zo zwart als roet zijn, en dat geeft hen natuurlijk ook de juiste motivatie om op 5 december aan het moorden te slaan. Wel alleen als ’t volle maan is, want dat maakt het wat geloofwaardiger, toch? En volle maan op 5 december, dat gebeurt volgens één actrice elke 32 jaar en volgens de scenarioschrijver met tussenpozen van 42 of 23 jaar. Maar inderdaad: who cares?
De hoofdrol wordt gespeeld door Egbert Jan Weeber, zelf een hulpsinterklaas die er in het begin van wordt verdacht z’n ex te hebben vermoord en haar broertje te hebben ontvoerd. Wij weten wel beter, en als je dat niet al voor 100% wist, dan wordt het ook nog heel goedkoop door rechercheur Goert tegen een barkeeper verteld, want je zou toch eens iets te raden overhouden hè? Vraag me af of Maas ooit van het woord “exposition” heeft gehoord…
Maar zoals ik al zei: ik heb me toch wel aardig vermaakt. Maas wil natuurlijk ook gewoon rellen, dus verwacht afgehakte hoofden, uitgepulkte ogen, kutwijven (pardon my French) die het ook wel verdienen omgelegd te worden, et cetera. Maar nu ik er over nadenk: volgen mij heb ik geen blote tieten gezien. Okay, dat wordt dan wel weer gecompenseerd door een ontzettend geloofwaardige scène (voel m’n ironie) waarin een middelbare schoolklas elkaar cadeaus geeft en waar één van de meiden in die scène een dildo krijgt: “En dit jaar is het record aan dildo’s als Sinterklaascadeau weer verbroken!“.
Dat Maas nog altijd films kan maken spreekt voor z’n ondernemerschap. Op één of andere manier weet hij het toch weer zo te regelen dat z’n films genoeg geld opbrengen om weer een volgend project te starten. Geef het volk gewoon goedkoop vermaak, zorg dat er flink wat geschreeuwd wordt en dan verdient de marktkoopman net voldoende geld. En waar sommige distributeurs zo stom zijn om ‘winterfilms’, die bioscooptechnisch wel goed op de kalender gezet worden, ergens in juni of juli op DVD te laten verschijnen, daar hebben ze hier gewoon goed gewacht tot net voor Sinterklaas. Daarom zag ik ‘m gisteren, en ondanks dat ie echt gewoon heel slecht is, paste de film tenminste wel, seizoentechnisch dan…