Zoolander 2 (2016)
Okay, allereerst: ik denk dat ik de eerste Zoolander-film misschien wel tien keer gezien heb, en er elke keer keihard om heb moeten lachen. Ik ben een dag na het zien van Zoolander 2 dan ook nog altijd wat aan m’n gevoel voor humor aan het twijfelen, want ik vrees dat ik maximaal drie keer gegniffeld heb bij het zien van dit ogenschijnlijk compleet mislukte tweede deel. Op een gegeven moment was het zelfs zo erg, dat ik me letterlijk afvroeg of Penélope Cruz het script vooraf wel heeft gelezen, want dat ik me niet kon voorstellen dat ze dan alsnog “Ja!” had gezegd tegen haar rol. Ik vind het wat lastig om m’n vinger te leggen op de exacte reden waarom deze zo de mist in gaat, maar het lijkt alsof de onschuldige naïviteit van Derek Zoolander (Ben Stiller) en Hansl (Owen Wilson) gewoon niet werkt hier. Komt dat doordat het een sequel is (alhoewel ik dan bij het ‘herkijken’ van het eerste deel ook al had moeten voelen), of omdat Stiller c.s. veel meer energie in de promotie van de film hebben gestoken, dan in het kritisch bekijken van het scenario..?
Het verhaal
Na het eerste deel is het nogal misgegaan in de levens van Derek en Hansl. Okay, z’n “Derek Zoolander Center for Kids Who Can’t Read Good and Wanna Learn to Do Other Stuff Good Too” is dan wel werkelijkheid geworden, maar na een nogal lomp ongeluk is niet alleen z’n mooie vrouw Matilda niet meer, Hansl is terechtgekomen onder een brandende balk, wat resulteerde in een verminkt gezicht. Tot overmaat van ramp bleken Dereks pedadogische kwaliteiten natuurlijk ook afwezig, waarna jeugdzorg Derek Jr. bij hem wegnam. Dat was genoeg ellende voor hem, waarna hij zich als kluizenaar terugtrok in het barre noorden van New Jersey. Hansl slijt z’n dagen met een flinke groep seks-vrienden en -vriendinnen (waaronder die Miss Universe uit het prachtige Youth én Kiefer Sutherland) in de woestijn rondom Malibu. Maar dan komt Billy Zane (als zichzelf) langs, die hen afzonderlijk van elkaar uitnodigt voor de nieuwe show van Alexanya Atoz (Kristin Wiig) in Rome. Daar aangekomen is hun ontmoeting wat ongemakkelijk, maar al snel vinden ze elkaar weer in hun “niet weten”, en als blijkt dat Derek Jr. (Cyrus Arnold) ook in Rome in een weeshuis zit, besluiten ze hem op te zoeken.
Dat gaat niet helemaal zoals gepland, maar ‘gelukkig’ hebben we in een parallelle verhaallijn al gezien dat Interpol-agente Valentina (Cruz) voor een zaak, waarbij popsterren als Justin Bieber, Madonna en Bruce Springsteen zijn vermoord, de expertise van Zoolander nodig heeft. Dat brengt onze ‘helden’ weer in contact met de beruchte Mugatu (Will Ferrell), maar daar is dan ook alweer een andere vrij belachelijke verhaallijn doorheen verweven, waardoor uiteindelijk alles samen komt in de eindscène. Maar lukt het Zoolander om wederom de held uit te hangen, ontzettend veel cameo-aanwezigen te redden, een zoen te scoren bij een mooie dame én ook nog het respect van z’n zoon te krijgen..?
Een shitload aan celebrities
Ja, naast de lokale Romeinse VVV zullen waarschijnlijk enkel mensen die graag naar bekende mensen kijken blij zijn met deze film, want er komen misschien wel meer sterren in cameo’s voorbij dan dat er sterren over de rode loper lopen, voorafgaand aan een Oscaruitreiking. Van Demi Lovato tot MC Hammer, van Anna Wintour tot Kanye West, van John Malkovic tot Valentino, en als ik zo iedereen op zou noemen, dan zou dit waarschijnlijk m’n langste recensie ooit worden. Dat doe ik niet, maar wat ik er enkel mee wil aantonen is dat Stiller, die na het eerste deel ook deze tweede regisseerde, waarschijnlijk zóveel credits had na die eerste, dat werkelijk iedereen mee wilde doen. En dan is het voor een cameo-rol mogelijk niet zo verwonderlijk dat ze zich niet in het script verdiept hebben, dus hen kan ik het wel vergeven…
Cast & crew
Mogelijk komt het wel door het succes van het eerste deel, en waarschijnlijk ook doordat Ben Stiller waarschijnlijk gewoon een relaxte kerel is, dat men vergeten is echt serieus te kijken naar óf er wel ruimte/behoefte was aan een tweede deel. Mogelijk was het eerste deel ook wel een gelukstreffer en mogelijk dat we zo’n film 15 jaar geleden, net na 9/11, wel nodig hadden toen. Aan de andere kant: mogelijk zat er in het eerste deel wel een beter contrast tussen de debiele karakters die Owen Wilson en Stiller zelf spelen en (een deel van) de wereld om hen heen, terwijl hier alles en iedereen overkomt als zwakbegaafd (waarbij ik eigenlijk direct m’n excuses wil aanbieden aan zwakbegaafden voor deze vergelijking). Want hoe fenomenaal Kristin Wiig ook verdwijnt in de rol van Alexanya Atoz, uiteindelijk gaat het ook met haar karakter goed mis. Hoe geweldig ik de rare aanwezigheid van andere Saturday Night Live-sterren als Fred Armisen (als de 11-jarige VIP) en Kyle Mooney (als überhipster-modeontwerper) ook wil vinden. Will Ferrell ziet er wel geweldig uit, zeker in z’n getatoeëerde blote bast (zie foto hierboven), maar je kunt niet verwachten dat een film als deze gered wordt door een ontzettend raar karakter als Mugatu. Cruz is en blijft één van de mooiste vrouwen van de wereld, en mogelijk dat dat m’n medelijden met haar wat vergroot heeft, want dit lijkt me een rol waar ze haar hele leven mee gepest kan gaan worden. Iets wat Benedict – The Imitation Game – Cumberbatch ook wel kan overkomen, want zijn rol als iemand met een nogal verwarrende sekse is op z’n minst gezegd opvallend. Dat de transgender-gemeenschap de film vanwege zijn karakter afzeikt vind ik ietwat overdreven en/of kinderachtig, want elke subcultuur en/of geaardheid wordt in zulke films door de mangel gehaald. Ik ben eigenlijk wel wat jaloers op mensen die dát het slechtste vinden aan deze film.
Terwijl net als in de cast ook in de crew voldoende kwaliteit voorhanden was. Zo schreef Stiller het ‘scenario’ samen met schrijver/acteur Justin Theroux (als acteur bekend uit Mulholland Drive en Inland Empire, als schrijver eerder betrokken bij Tropic Thunder, maar ook bij Iron Man 2), Nicholas – Get Him to the Greek, The Five-Year Engagement – Stoller en John – Meet the Parents, I Love You, Man – Hamburg. Daarnaast regisseerde Stiller de film dus zelf, en dat hij daarin meer dan succesvol kan zijn bewees hij wel met Reality Bites, The Cable Guy, de eerste Zoolander, Tropic Thunder en The Secret Life of Walter Mitty.
Final credits
Natuurlijk kan het ook bij Stiller wel eens mis gaan, maar dat dat dan net gebeurt bij een film die zo ontzettend gehypet is (waardoor de verwachtingen mogelijk nóg hoger waren), dat is jammer.
Of zouden ze juist zoveel tijd en geld in de marketing hebben gestoken, omdat ze zelf ook al door hadden dat ze een mislukking gemaakt hadden, en dat ze zo hopen hun geld terugverdiend te hebben vóórdat de hele wereld weet dat deze de prijs van het toegangskaartje zeker niet waard is? Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om een film, waar je zó diep in zit, zelf nog echt te kunnen beoordelen. Dat is namelijk eigenlijk het enige excuus dat Stiller aan zou kunnen voeren, want mocht hij dus vanwege commerciële angst deze film graag aan jou verkopen, dan daalt hij wel écht in mijn aanzien…