Venom: Let There Be Carnage (2021)
Best lullig, dat het beste aan Venom: Let There Be Carnage de ’tijdens-de-credits-scène’ na afloop is. Want waar ik tijdens de start van het waarschijnlijke eindgevecht nog licht positief “Oh, best een snel, afgerond relaas, zonder onnodig veel gevechten.” dacht, bekruipt me nu steeds meer cynisme, en is die gedachte omgevormd tot “Slechts een aflevering in een voor mij als Marvel-fan behoorlijk nutteloze serie…”
Want ondanks een redelijke topcast is dit bedenksel van Todd – Spawn – McFarlane (geregisseerd door Andy – motion capture acteur – Serkis) toch wel een beetje de ‘Lidl onder de Marvel-supermarkten’, if you ask me…
Het verhaal
De film start in 1996 in een tehuis voor ongewenste kinderen, waar een jonge Cletus Kasady (Jack Bandeira met de stem van Woody Harrelson) wordt gescheiden van z’n geliefde Frances. Zij heeft namelijk X-Men-achtige superkrachten, en weet hier bijna mee te ontsnappen, op weg naar een beter bewaakt instituut. 25 Jaar later zit de volwassen, seriemoordende Cletus (Harrelson dus) on death row, en vraagt om plottechnische redenen dat de wat mislukte journalist Eddie Brock (Tom Hardy) hem komt interviewen. Eddie deelt nog altijd zijn lichaam met het hersen-hongerige buitenaardse wezen Venom, en laatstgenoemde helpt hem om uit Eddie’s cel de juiste aanwijzingen te destilleren, waardoor Cletus’ vele slachtoffers gevonden worden.
Tegen alle logica in, besluiten Eddie en Venom wederom naar Cletus’ cel te gaan, die tijdens zijn laatste maaltijd Eddie behoorlijk uitdaagt. Omdat anger management niet Venoms sterkste kwaliteit is, valt hij Cletus kort aan, die daardoor kans ziet Eddie te bijten. Waarom is de grote vraag, totdat je ziet dat het plot daardoor verder kan, want nu blijkt de psychopathische Cletus ook over zo’n ‘symbioot’ te beschikken, die hij zelf al snel tot “Carnage” doopt. En hatseflats: even later is Cletus ontsnapt en gaat hij op zoek naar z’n oude liefje, om gezamenlijk op een soort Natural Born Killers-achtige manier huis te gaan houden. En laat dat nou exact het moment zijn, waarop Eddie en Venom juist letterlijk uit elkaar zijn gegaan…
Te makkelijk
Als het je lukt om zo’n beetje ‘alles’ uit te schakelen, dan is Venom: There Will Be Carnage een (te) makkelijke afleider van je dagelijkse beslommeringen. Ben je echter iets kritischer, dan zie je wat er hierboven gebeurde, toen ik iets over het verhaal wilde vertellen: er gebeurt gewoon teveel dat niet logisch is (ook niet in de neergezette, alternatieve filmwerkelijkheid), maar puur gebeurt omdat het plot anders niet vooruit kan. En dat is eigenlijk gewoon ‘luiheid’ van de schrijvers/makers. Want waar ik bij X-Men-films, en zeker ook bij films uit het Marvel Cinematic Universe (denk Avengers e.d.), me juist vrij makkelijk mee laat voeren in die overduidelijk verzonnen wereld, daar wordt dat mij hier – precies door hierboven genoemde onlogica – aardig onmogelijk gemaakt. En toen ik er dus achter kwam, dat het Venom-karakter verzonnen is door dezelfde man die Spawn verzon, toen kreeg ik helemaal zo’n ‘wannabe Marvel-topper’ gevoel. Vandaar m’n Lidl-opmerking hierboven (niks ten nadele van Lidl, wat voor een grote groep mensen een perfecte supermarkt is; ik persoonlijk ben op supermarktgebied meer een ‘luxe-kindje’). En daardoor vond ik die mogelijke ‘dimensie-switch’ (?) tijdens die aftitelingsscène dus het interessantste. Zeker omdat er aan het eind van de film nog een ‘er komt een deel 3 aan!’-moment zit, dat nóg meer (lees: “echt veel te veel”) gaat vragen van in elk geval mijn ‘willing suspension of disbelief‘…
Cast
Maar zoals ik ook reeds zei: de film zit wel vol met een aantal topacteurs. De Oscargenomineerde Michelle – Blue Valentine, Manchester by the Sea, My Week with Marilyn, Brokeback Mountain – Williams keert wederom terug als Eddie’s ex-vriendin Annie. Maar ik verwacht, dat ze rollen in films als Venom enkel speelt om ruimte te ‘kopen’ voor betere films. Tom Hardy is natuurlijk weer terug in de hoofdrol, mogelijk mede wel omdat hij (of z’n ego) ook gestreeld werd doordat hij mee mocht schrijven aan het script, samen met z’n long time theater-compagnon Kelly – Saving Mr. Banks, Fifty Shades of Grey – Marcel. Ik stel me zo voor, dat Hardy het vooral ook wel vet vond/vindt, dat hij ook in zo’n blockbuster de hoofdrol mocht spelen. Ik ben wel degelijk fan van zijn rollen in vooral Bronson, Capone, The Revenant, Mad Max: Fury Road en Lawless, al was hij natuurlijk ook één van de meanest bad guys ever in The Dark Knight Rises. Maar een film als Venom doet mijn achting van hem weinig stijgen, to be honest.
Naomi Harris lijkt haar make-up meegenomen te hebben van haar Tia Dalma-rol uit de Pirates of the Caribbean-franchise, maar ‘ons Moneypenny’ (in Skyfall, Spectre én in No Time to Die) hoeft hier ook zoveel minder te doen dan in topfilms als Moonlight of Mandela: Long Walk to Freedom. Denk dat ze langer in de make-up trailer heeft gezeten, dan dat ze op de set te vinden is geweest. Harrelson toonde laatst met Kate (en eerder ook met de Hunger Games-franchise) al aan dat hij volgens mij ook wel houdt van zulke commerciële quatschfilms, al hoeft hij zich hier nog geen 10% in te spannen van wat hij moest doen voor z’n Oscargenomineerde rollen in The People vs. Larry Flint, The Messenger en meer recentelijk nog in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. En de laatste die ik wil noemen is Stephen Graham, die volgens mij een goede ‘accent coach‘ heeft weten te strikken, want waar hij in onder andere Tinker Tailor Soldier Spy, This is England en vooral in Snatch (“It’s for protection!“) in een onvervalst (en native) Brits accent te horen was, kun je zijn Liverpoolse afkomst hier bíjna niet horen…
Final credits
Ja, ik ben ontzettend bewust aan het namedroppen hierboven. Zo gebruik ik deze recensie lichtelijk als een SEO-slimme manier om crosslinks naar andere pagina’s op deze website te maken, want het besteden van teveel tijd aan een recensie van zo’n onbeschaamde wannabe-franchise voelt anders mogelijk te nutteloos..? En dit bedoel ik zeker niet als disrepect naar jou als lezer, want ik neem aan, dat je voelt, dat ik jou vooral ook zo eerlijk mogelijk wil waarschuwen dat dit niet echt een goede film is. En dat doe ik juist uit respect naar jou, en vooral naar jouw vrije tijd…