The Woman (2011)
Horrorfilms die zulke extreme en uiteenlopende reacties oproepen (bv. op IMDb) zijn vaak de interessantste, en dat is met The Woman in mijn ogen ook ’t geval. Allereerst is ’t een vrij verontrustende film die mij een paar keer een aardig ongemakkelijk gevoel gaf, maar ik vond ’t naast een aardige puzzel ook behoorlijk interessant, en zoals ’t een goede film betaamt: hij is op meerdere manieren te interpreteren. En inderdaad: naar het einde toe is ie ook gruwelijk bloody, maar het verrassende: in mijn interpretatie ‘past’ het grove, lompe en gore geweld wel…
Ondanks de vorige zin zou ik deze film geen torture porn willen noemen, want dan mis je de point volgens mij. “Misogyne” of juist “feministisch pamflet” dekt de lading ook niet volledig, waarbij vooral de gedachte dat deze film over vrouwenhaat gaat ook gewoon niet klopt. Het is eerder een soort aanklacht tegen onze maatschappij, waarin het mannelijke/rationele nog altijd het vrouwelijke/emotionele onderdrukt. En dan, nogmaals, gruwelijk lomp..!
Kort het verhaal, waar ik niet teveel over wil zeggen, want ik vond ’t fijn dat ik vooraf vrijwel niks wist. Maar de film vertelt ’t verhaal over een verwilderde vrouw die in de bossen woont en leeft van de natuur, afgezet tegen een ogenschijnlijk middenklasse gezin dat aan de rand van ’t bos woont. De vader is een fervent jager, en op één van z’n trips door ’t bos ontdekt hij de vrouw. Hij besluit om haar te ‘vangen’, en wat zich verder ontwikkelt laat ik ’ter jouwer’ ontdekking…
Regisseur Lucky McKee ken je mogelijk nog van May, ook al zo’n opmerkelijke horrorfilm van een jaar of tien geleden. Hij heeft samen met auteur Jack Ketchum ’t scenario ook geschreven, en de echte horrorfans zullen de naam Ketchum wel herkennen. Samen hebben ze een scenario geschreven dat deels een leuke puzzel is, maar volgens mij hebben ze ook wel degelijk een bepaalde visie die ze willen delen met ons. Dat delen doen ze niet zo subtiel, net zoals de blood & gore niet subtiel is, maar wat mij opvalt is dat veel reacties op deze film tonen dat mensen niet gezien hebben dat er wel degelijk iets meer achter deze film zit (niet verwonderlijk, want velen zullen door de grofheid al niet verder hebben willen/kunnen kijken), maar anderen interpreteren ’t ook iets te direct, volgens mij. Het lukte mij om wat meer afstand te nemen, en daardoor zag ik een aardig interessante ‘essentie’. Niet dat ik zeker weet dat ik ‘gelijk’ heb in mijn interpretatie, maar deze maakte mijn beleving van deze film wel behoorlijk positief. Want uiteindelijk vallen ook de dingen die me in eerste instantie wat tegenstonden nu steeds meer op hun plek.
En dat is in deze tijd op z’n minst al opmerkelijk. Helaas willen vooral commerciële partijen films graag in hokjes stoppen, omdat ze dan makkelijker te verkopen zijn, maar daar gaat het vaak ook wel mis. Als je deze film als rauwe horror verkoopt, dan zullen de fans van Hostel-achtige films gelokt worden, maar ook teleurgesteld raken. Maar zelfs als je door hebt dat horror wel degelijk iets diepers kan zeggen over de mens of mensheid, dan nog werkt ie niet voor iedereen.
Ja, ik ben benieuwd naar jouw reactie op deze film. Het is er namelijk één waar je normaliter een best interessant gesprek over kunt hebben in een videotheek, want naast de puzzelfans (denk Memento-liefhebbers) zullen arthousefans (wat elkaar niet uitsluit, btw) hier waarschijnlijk ook hun eigen theorie/interpretatie van willen geven. De film gaf mij echt een paar keer een rotgevoel, en dat kwam zeker niet alleen door de goorheid van een paar scènes. Dat een film dat durft, zonder dat het gratuit gebeurt, dat is risicovol, maar bij mij werkte ’t behoorlijk goed.
En dan heb ik ’t nog eens niet gehad over de Will Ferrell look-a-like in de mannelijke hoofdrol, ’t feit dat de wilde en barbaars-ogende vrouw (zie poster hier rechts) in ’t echt een erg aantrekkelijk Schots model is, dat er nog een interessante en geanimeerde scène volgt na de aftiteling en dat ik de film teveel credits zou geven als ik zou zeggen dat ik ’t wel leuk zou vinden om ‘m in een ‘double feature’ met The Tree of Life zou willen zien. Maar dat schoot dus wel heeeeeeeeeeel even door m’n gedachten, die dus ook niet helemaal vrij zijn van ‘krantenkopgeilheid’…
Ben benieuwd, ga deze zeker checken…