Chernobyl Diaries (2012)
Dat deze film op IMDb momenteel een 5,6 staat snap ik werkelijk helemaal niet, want ik begrijp niet waarop mensen een punt hoger dan een 3 baseren. Het is namelijk geen horror, want eng is ie nergens (okay, op één schrikmoment na), het verhaal neemt je geen seconde mee, ik wilde na een kwartier al dat het busje waarin onze hoofdrolspelers naar Pripyat reden overreden zou worden door ’n tank zodat ik nog tijd had om thuis ’n goede film te kijken, en de titel slaat op meerdere manieren nergens op. En toch ben ik bang dat de marketing rondom deze film weer genoeg mensen gaat bedriegen en ze hier naar toe gelokt krijgt…
Eerst even de titel: de film speelt zich dus af in Pripyat, het stadje naast Tsjernobyl, waar de arbeiders woonden die in de kerncentrale werkten die in 1986 ontplofte. Dat exact dat zinnetje twee keer gezegd wordt valt vrijwel niemand op, totdat je merkt dat er wel erg vaak precies wordt gezegd wat je ziet. Meestal gebeurt dat bij instructie- of trainingsvideo’s, maar niet in films waar spanning moet worden opgeroepen en betrokkenheid van de kijker gevraagd wordt. Het lijkt dat ze gewoon een niet finale versie van een scenario gebruikt hebben, waarin nog functionele dialogen staan, die in een film met ‘normale’ kwaliteit aangepast worden tijdens een rewrite of tijdens repetities.
Maar het woord Chernobyl is dus niet echt ‘juist’. Daarbij roept het woord “Diaries” ten onrechte het gevoel op dat je naar een soort Paranormal Activity-achtig videoverslag gaat kijken, of dat het gebaseerd is op iets waargebeurds. Ten eerste las ik ergens dat het sowieso compleet onwaar is dat je maar met moeite bij die reactor kunt komen (er worden inmiddels gewoon reizen naar toe georganiseerd), en qua videoverslag doet de cameraman er wel veel voor om je ’t gevoel te geven dat hij er bij is (ik vroeg me één keer letterlijk af waarom ze de cameraman niet gewoon vermoorden, dan kon ik tenminste naar huis), maar dat is gewoon een FOUT. Je krijgt ’t gevoel dat de cameraman onderdeel is van ’t verhaal (slechts enkele shots zijn vanaf statief gedraaid, denk ik), maar dat past verder niet in het verhaal. Dus het woord “Diaries” klopt dus ook niet met de film. “Diarrhea” zou veel toepasselijker zijn op de film, maar dan moet ik weer een flauw grapje maken…
Ik hoop echt dat ik er iets aan kan bijdragen dat jij deze film NIET gaat zien, zodat de makers op hun bek gaan en niet gestimuleerd worden om op deze manier meer film te maken. “Van de bedenker van Paranormal Activity”, daar wordt deze film mee verkocht. Nee, “…van de regisseur van Titanic II”, dat geeft beter weer wat voor kwaliteit je kunt verwachten. Maar dat zullen ze niet gedurfd hebben, terwijl het net zo waar is.
En waar Paranormal Activity ook maar één echt schrikmoment bevatte, daar voelde je tenminste nog iets van spanning. Die is hier volledig weg. Je kunt alles wat je ziet vooraf invullen, en ik voelde plaatsvervangende schaamte toen ik me bedacht dat de makers misschien wél serieus dachten een aardige film te maken.
Oh ja, het verhaal: drie Amerikanen op een ten day European tour komen in Kiev aan, waar de broer van de jongen van het groepje woont. Hij haalt ze over om nog effe naar Tsjernobyl te gaan kijken, voordat ze doorvliegen naar Moskou. “Helemaal veilig“, zegt extreme tourist guide Uri. Natuurlijk niet, want dan had je geen film gehad. En waar het gegeven, dat ze in dat verlaten stadje gemuteerde mensen tegenkomen die ze dan eens flink achterna gaan zitten, nog best een interessante pitch oplevert, daar zie je die mutantjes geen enkele keer écht in beeld. Een schaduw hier, een flits daar, maar daar blijft het bij. Langzaam gaan ze één voor één dood, maar dat zal jou waarschijnlijk ook niks interesseren. Waarschijnlijk blijf je tot ’t eind zitten omdat je op die lekkere blood & gore wacht, die dit soort films nog wel eens wil/kan redden, maar helaas: daar hebben ze geen moeite voor genomen.
Dus nee, geen horror, geen thriller, geen campy humor, niks. Bespaar je die negen of tien euro, en huur in plaats daarvan een geweldige horror als bv. The Woman, of het Franse La Horde. Jij een betere avond, en jouw videotheekhouder wat broodnodige omzet…